EstWelli teadlased Kelli Lehto ja Triin Lauri pälvisid Euroopa Teadusnõukogu mainekad grandid

Heaoluteaduste tippkeskuse EstWell teadlased Kelli Lehto ja Triin Lauri on saanud Euroopa Teadusnõukogu (ERC) alustava teadlase grandi, mis kuulub rahvusvaheliselt kõige hinnatumate teadustoetuste hulka. Mõlemad projektid kestavad viis aastat ning eelarve ulatub 1,5 miljoni euroni. Seekordses taotlusvoorus tulid kõik Eesti ERC grandid heaoluteaduste tippkeskusesse.

Kelli Lehto – täpsemad lahendused täiskasvanute ATH diagnoosimiseks

Tartu Ülikooli neuropsühhiaatrilise genoomika kaasprofessor Kelli Lehto ühendab ERC projektis geneetika, psühholoogia ja andmeteaduse, et selgitada täiskasvanute aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH, ingl ADHD) tekkepõhjusi ning arendada täpsemaid diagnoosivõtteid.

  • ATH on lapseeas algav neuroarenguline häire, mida esineb 5–7% lastest ning mille tunnused jäävad sageli püsima täiskasvanueas.
  • Viimastel aastatel on ATH diagnooside arv täiskasvanute seas kiiresti kasvanud, ka Eestis.
  • Täiskasvanute ATH diagnoosimine on keerukas, sest sümptomid kattuvad paljude teiste vaimse tervise probleemidega. Samal ajal viitavad geenivaramute andmed selgetele seostele konkreetsete geenivariantidega.

Lehto töörühm plaanib kasutada Eesti geenivaramu ning Norra, Hollandi, Rootsi ja Ühendkuningriigi biopankade andmeid, et selgitada, millised sümptomid on geneetiliselt seotud ATH-ga ning millised tulenevad keskkonna- või elustiilifaktoritest. Projekti lõppeesmärk on töötada välja uudne, masinõppel põhinev hindamisvahend, mis võimaldaks täiskasvanutel ATH-d diagnoosida täpsemalt ja kuluefektiivsemalt, ilma kallist geenianalüüsi tegemata.

„Selles seisnebki meie projekti innovaatilisus – loodetavasti on võimalik tuvastada ka need täiskasvanud, kellel on lapseeas jäänud ATH diagnoosimata ja kes saavad lõpuks õige raviga oma eluaegsele murele lahenduse,“ selgitas Lehto.

Triin Lauri – kuidas kujuneb „hea“ kool ja õiglane valik?

Tallinna Ülikooli avaliku poliitika professor Triin Lauri uurib ERC grandi toel, kuidas lapsevanemate koolivaliku kogemused kujundavad õiglustunnet, poliitikaeelistusi ja heaolu.

  • Koolikoha otsimine on lapsevanemate jaoks emotsionaalne ja pingeline protsess, mis mõjutab pere õiglustaju ja usaldust haridussüsteemi vastu.
  • Projekt keskendub Eesti, Rootsi ja Poola kogemustele, ühendades küsitluseksperimente, süvaintervjuusid ja sotsiaalmeediaanalüüsi.
  • Erilist tähelepanu pööratakse sellele, kuidas individuaalsed kogemused muutuvad sotsiaalmeedia aruteludes kollektiivseteks lugudeks ja kujundavad arusaamu „heast koolist“ ja „õigest valikust“.

Lauri sõnul mõjutab lapse kooli pääsemine või koolikohast ilmajäämine pere õiglustunnet mitme nurga alt: „Õiglustaju ei ole pelgalt poliitika tulemus, vaid kujuneb inimeste kogemuste ja võrdluste pinnalt ning hakkab omakorda poliitikaeelistusi ja hoiakuid kujundama.“

Projekt toob tema hinnangul kolm läbimurret:

  1. hariduspoliitika uuringute viimine poliitikadisainilt elluviimise tasandile,
  2. õiglustaju kujunemise mehhanismide avamine,
  3. sotsiaalse mobiilsuse parem mõistmine lapsevanemate kogemuste kaudu.

Kelli Lehto ja Triin Lauri saadud ERC grantid tõendavad EstWelli teadlaste kõrget rahvusvahelist konkurentsivõimet ning keskuse distsiplinaarset haaret projektid ulatuvad vaimse tervise biomarkeritest kuni hariduspoliitika ja õiglustunnetuseni. Mõlemad projektid on olemuselt interdistsiplinaarsed ja seeläbi innustuseks EstWelli liikmetele uute erialasid lõimate läbimurrete otsimiseks. Projektid täiustavad EstWelli teadusportfelli ning aitavad kaasa Eesti maine edendamisele heaoluteadustes.

Accept Cookies